در پی صدور پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، جنبش letter4u تصمیم گرفت، پیرامون این پیام و راههای نشر و رساندن آن به مردم و جوانان جهان، سلسله مصاحبه هایی را برخی کارشناسان و فعالان با شابقه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی  انجام بدهد.

به سراغ محمد صالح مفتاح، از فعالان با سابقه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، رفتیم تا نظرات ایشان پیرامون پیام مقام معظم رهبری و راه کارهای انتقال این پیام به مردم جهان را جویا شویم. در ادامه متن گفتگوی مفتاح آمده است؛



این پیام برای مخاطب غربی، یک فضا شکنی بود

مفتاح در ابتدای گفتگو با اشاره به شرایطی که این پیام در آن صادر شده است، گفت: یک تحلیل خوشبینانه که در رسانه ها مرسوم تر هست، این است که این نامه در شرایطی که موضوع اسلام هراسی بسیار گسترش پیدا کرده بود، منتشر شد.
وی با اشاره به محتوای این پیام، افزود: این که خودتان بیایید و آزادانه قرآن را ببینید و از طریق منابع اصلی اسلام را بشناسید، برای فضای مخاطب غربی یک فضا شکنی بود.
به اندازه آن چیزی که در خور این نامه بود، بازتاب پیدا نکرد
مفتاح خاطر نشان کرد: اما اگر بخواهیم کمی واقع بینانه تر به موضوع نگاه کنیم، به نظر من متأسفانه به اندازه آن چیزی که در خور این نامه بود، بازتاب پیدا نکرد. اگر رسانه های اصلی غربی را ببینید، علی القاعده خیلی از آنها مخصوصاً آمریکاییها و اروپایی ها اصل نامه را تقریباً پوشش دادند و سعی کردند بخش های اصلی نامه را ذکر کنند و اطلاع رسانی کردند.
باید شبکه سازی بین المللی داشته باشیم
وی ادامه داد: آنچه که باید انجام می شد و نشده، این بود که این نامه به دست مردم برسد و مردم نامه را ببینند و مستقیماً با آن مواجه بشوند. دلیل عمده اش هم این است که ما نتوانستیم شبکه سازی خودمان را بین المللی کنیم.
همه ی فعالیت های مجازی و حتی حقیقی ما، معطوف به مخاطبین داخلی بوده است
این فعال فضای مجازی، افزود: معمولاً همه ی فعالیت های مجازی و حتی حقیقی ما، معطوف به مخاطبین داخلی بوده، کسانی که پیگیریِ مطالب ما را می کنند، همه ایرانی اند و تولید محتواهایی که ما می کردیم، همه فارسی بوده و شبکه ای از مخاطبین خارجی آن را نمی دیدند.
وی در تحلیل فضای موجود شبکه های اجتماعی پس از صدور پیام، گفت: آن چیزی که در فضای مجازی بهتر نمود پیدا کرد، این بود که بیشتر، کاربرانِ ایرانی بودند که این مطالب را خوب بازنشر می دادند اما برای مخاطبی که با هیچ کدام از این افراد ارتباطی ندارد این مطلب خوب به مقصد نرسید. ما یک شبکه بین المللی جدی چه در فضای مجازی و چه حقیقی نداریم و این کمتر درک شده بود.
این پیام ما را متوجه یک مأموریت جهانی کرد
وی در ادامه افزود: فضای بعد از صدور این نامه ما را متوجه یک ماموریت جهانی کرد. کسانی که حرف آقا را می شنوید شما یک ماموریت جهانی دارید و برای آرمان های خیلی بزرگ تری خودتان را آماده کنید و مسائل بزرگ تری را دنبال کنید. فارغ از این که مسائل داخلی هم اهمیت دارد، شما افق دورتری را ببینید که اگر بخواهید کار بزرگی را در فضای مجازی انجام بدهید که ارزشمند و ماندگار باشد، این است که فضای شبکه اجتماعی را به فضای بین الملل توسعه بدهیم.
حرکت های اسپَم وار و بی هدف در نشر این پیام معقول نیست
وی در ادامه در تحلیل و آسیب شناسی روشهای نشر این پیام در شبکه های اجتماعی، افزود: انجام کارهایی که کاملاً مقطعی است، از طرف مخاطبی که ما را نمی شناسد و آرمان ها و حرفهای ما را نمی داند، یک حرکت کاملاً اسپَم وار و بدون هدف و مزاحمت تلقی می شود. یک چنین حرکت هایی که ممکن هست بعضی افرادی که احساس تکلیف می کنند چنین کارهایی کنند، آسیب این کار هست. اینکه مرتب برای افراد بطور اسپم وار مطلب بذاریم، لینک بذاریم، چنین رفتاری با یک رفتار معقول در فضای مجازی سنخیت ندارد.
باید شبکه ای از افراد حقیقت طلب را در دنیا بیابیم
وی ادامه داد: دوکار باید انجام شود. یک اینکه فضاهای مجازی بین الملل فعال شود. یک شبکه از افراد حقیقت طلبی که در دنیا وجود دارند و تشنه شنیدن حرفهایی هستند که با حقیقت مطابقت دارد. ما باید چنینی افرادی را پیداکنیم و مطالبمان و اطلاعاتمان را با آنها به اشتراک بگذاریم. در چنین مواقعی آنها به کمک حقیقت خواهند آمد و چنین موضوعاتی را نشر خواهند داد.
لزوم گسترش ارتباطات مجازی به ارتباطات در فضای حقیقی
مفتاح افزود:گام دوم این است که این ارتباطات مجازی در فضای حقیقی مصداق پیدا کند و محدود به شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و توئیتر باقی نماند و به سطح اجتماع واقعی بیاید. فعالینی که در فضای مجازی فعالیت می کنند، بعضاً در یک خلأ، فکر می کنند که دارند کار می کنند، درحالی که در جزیره های بسته خودشان قرار دارند. به این شکل نباشد که نهایت تعدادی افراد خارجی و غیر فارسی زبان را پیدا کنیم و محتوا به آنها برسانیم. به این فکر کنیم که این فضا بتواند گسترش پیدا کند و ان شاالله جبهه حق در این فضا بتواند فعالیت بهتری داشته باشد.