نامه دوم رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی در همایش تروریسم درد مشترک همه انسان‌ها در کلیسای سانتا ماریا شهر رم قرائت شد.

در ابتدای این همایش، هانیه ترکیان نماینده انجمن فرهنگی اسلامی امام مهدی(عج) ضمن قرائت نامه دوم مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا، بر ضرورت همکاری بین ادیان ابراهیمی بالاخص مسیحیت و اسلام تأکید و از مقارن شدن سالروز میلاد حضرت مسیح(ع) با ایام میلاد پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) در سال جاری، یاد کرد.

سپس، حجت الاسلام محمدعلی شمالی، رییس مرکز اسلامی لندن گفت: قربانیان حملات تروریستی که با نام دین و خداوند توسط عده معدودی از افراد گمراه مورد حمله قرار می‌گیرند، تنها قربانیان این حملات نیستند، بلکه آن دینی که از نام آن سو استفاده می‌شود نیز از قربانیان اصلی این حملات است.

وی ادامه داد: افراد ضد دین از همین حرکات تروریستی استفاده کرده و به دین ضربه میزنند و ادعا می‌کنند که نیازی به دین نیست؛ امروز بیش از هر زمان دیگر مؤمنان و پیروان ادیان الهی باید با همدیگر متحد شده و همکاری کنند.

شمالی تأکید کرد: مشکلی که امروز مسلمانان و مسیحیان با آن روبرو هستند آن نیست که جوانان غربی و یا خاور میانه از مسیحیت به اسلام می‌پیوندند و یا بالعکس، یا مساجد را رها کرده و به کلیسا می‌پیوندند و یا بالعکس بلکه مشکل اصلی این است که برخی جوانان، دین را رها کرده و به مادیات و به بی‌دینی می‌پیوندند.

وی افزود: امروزه مادی گرایی و بی دینی از یک سو و افراط گرایی دینی از سوی دیگر؛ هر چند با هم تعارض دارند ولی برای جلوگیری از اتحاد و گفت‌وگوی بین ادیان دست به دست هم داد‌ه‌اند. این به هم پیوستگی مادی گرایی و افراطی گرایی دینی را می‌توان در زندگی تروریست‌هایی که دست به این اعمال جنایتکارانه می‌زنند به عنوان مصداق بارز آن جستجو کرد.

در ادامه، کشیش حداد، رییس انجمن فرهنگی کلیسای سانتا ماریا شهر رم اظهار کرد: گروه‌هایی همانند داعش به جای اینکه مطیع دستورات الهی باشند،  تصمیم گرفته‌اند که شیوه اعنقادی خود را تحمیل کنند. تا سال 2011 هیچ اختلافی در بین ادیان مختلف در سوریه وجود نداشت و دیالوگ بین ادیان همه روزه در زندگی روزمره انسان‌ها حضور عملی داشت. چرا که در خیابان‌ها و مسیرها همانگونه که در مساجد حضور داشتند، دیگر اماکن مذهبی نیز مانند کلیساها به چشم می‌خوردند.

وی ادامه داد: تروریسم هم شرق را مانند عراق، سوریه و لیبی و هم غرب را مانند پاریس، لندن و مادرید را مورد هدف قرار داده و در همه کشورها مسیحیت و اسلام را مورد حمله قرار می‌دهد. آنها چهره‌ای از اسلام ارائه می‌کنند که بسیار خشن است و با ذات این دین در تغایر است.

*توزیع نامه رهبری در نمایشگاه کتاب بلغارستان

نامه دوم مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی در آیین افتتاحیه چهل و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب صوفیه توزیع شد.

در نخستین روز از این نمایشگاه بیش از یکصد نسخه از نامه دوم مقام معظم رهبری بنا به درخواست فرهیختگان و نخبگان بلغاری توزیع شد.

در آیین افتتاحیه این رویداد فرهنگی که محمدعلی کیانی، رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان و جمعی از سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم حضور داشتند، شهردار صوفیه، معاون وزیر فرهنگ، معاون وزیر آموزش و پرورش بلغارستان و رییس اتحادیه ناشران اروپا به ایراد سخنرانی پرداختند.

رایزنی فرهنگی ایران در بلغارستان با عرضه بیش از ۱۷۰ عنوان کتاب به زبان‌های انگلیسی، فارسی، عربی و بلغاری با موضوعات تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران و همچنین مجموعه انتشارات تخصصی در حوزه ادبیات فارسی، تاریخی، فرهنگی به زبان بلغاری و نیز مجموعه آثاری از صنایع دستی، گردشگری کشورمان در این نمایشگاه حضور پر رونقی دارد.

بنابر اعلام این خبر، علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، مهمانان خارجی نمایشگاه بین‌المللی کتاب صوفیا همچون اسپانیا، پرتقال، کشورهای اسکاندیناوی، رومانی، مجارستان، روسیه، صربستان، وزارت فرهنگ و گردشگری و مرکز پژوهش‌های ریاست جمهوری ترکیه از جمله کشورهایی هستند که حضوری فعال در این نمایشگاه دارند.

منبع: فارس