دو هفته قبل رهبر انقلاب اسلامی ایران نامه‌ای را خطاب به جوانان کشورهای غربی که در آن زمان به تازگی حملات پاریس اتفاق افتاده بود، نوشتند. این رویداد به اندازه کافی ارزش خبری داشت که بیشتر رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها آن را پوشش دهند و درباره‌اش صحبت کنند، با اینکه برخی از رسانه‌های غربی به حداقل‌ترین شکل ممکن آن را پوشش دادند.

در دنیایی که دستیابی به اطلاعات کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد، رسانه‌ها نمی‌توانند با نادیده گرفتن چنین رویدادهایی شهرت و اعتبار خود را به خطر بیندازند. با این حال به نظر می‌رسد برخی از روزنامه‌های امریکایی به فرمول تازه‌ای برای این نادیده گرفتن رسیده‌اند، آن‌ها خبری را منتشر و بعد حذف می‌کنند! دو رسانه بزرگ امریکا یعنی «نیویورک تایمز» و «واشنگتن پست» هر دو در روز انتشار نامه رهبری آن را منتشر کردند و بعد از گذشت چند هفته آن را از روی صفحه‌های خبری خود حذف کردند.

به نقل از آسوشیتدپرس، نیویورک تایمز نوشته بود که «رهبر ایران حملات پاریس را با عنوان تروریسم کور معرفی کرده است» و با توجه به وب‌سایت خود همین عنوان را می‌توان در نسخه قابل چاپ پیدا کرد. واشنگتن پست نیز از همین عنوان برای مطلب خود استفاده کرده بود.

 اما نکته جالب این است که تنها دو هفته بعد از این خبر اگر عنوان «تروریسم کور» را که در مقاله هر دو وب‌سایت دیده می‌شد، جست و جو کنید می‌بینید که در روزهای ۱۴ و ۱۵ دسامبر سایت‌ها مورد بازبینی قرار گرفته‌اند و اگر روی لینک آن‌ها کلیک کنید با عبارت «این صفحه دیگر در دسترس نیست» روبرو می‌شوید. “Page No Longer Available… This news-agency article is no longer available on nytimes.com.”

به طور مشابه در وب‌سایت وانگشتن پست با این عبارت روبرو می‌شوید، «متاسفیم، صفحه مورد نظر شما وجود ندارد.» “Sorry, we can’t seem to find the page you’re looking for.”

در حالی که این اتفاق و شیوه اطلاع رسانی در اخبار غیرقابل قبول است، اگر چنین حرکت‌های عجیب و غریبی از سوی رسانه‌هایی که کمتر اهمیت دارند، مانند «استارز اند استریپس» که همین کار ر انجام داده، شاید خیلی تعجب آور نباشد، اما وقتی دو رسانه حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهند، موضوع کمی سوال برانگیز می‌شود.

این نامه درست زمانی منتشر شد که بیشتر سیاست‌مداران جهان سبت به حوادثی که در پاریس اتفاق افتاد، واکنشی نشان ندادند و نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای واکنش نادری از سوی یک رهبر مذهبی و سیاسی در جهان اسلام بود. همچنین در زمانی که هراس از تروریسم روز به روز بیشتر می‌شود، ایشان با صراحت نسبت به رفتارهای تروریسیتی واکنش نشان دادند و آن‌ها را محکوک کردند. 

منبع: مهر