مراسم رونمایی از کتاب «نامه‌ای برای درنگ» همزمان با سالروز انتشار نخستین نامه مقام معظم رهبری به عموم جوانان اروپایی، با حضور حجت‌الاسلام علی ذوعلم رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی، روح‌الامین سعیدی نویسنده کتاب و علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر و محمدرضا یقینی مدیرعامل کانون اندیشه جوان پیش از ظهر امروز(یکشنبه 4 بهمن ماه) در خبرگزاری مهر برگزار شد.

نویسنده کتاب «نامه‌ای برای درنگ» گفت: هدف از نگارش این اثر آن بود که ابتدا پژوهشگران جوان مقالاتی در خصوص این نامه نوشته و سپس به گونه‌ای نوشته شود که برای مخاطب خارج از کشور قابلیت ارائه داشته و فقط مصرف داخلی نداشته باشد.

روح‌الامین سعیدی در ابتدا اظهار داشت: وقتی که دومین نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی منتشر شد، احساس کردم می‌تواند دریچه نوینی به روی جوانان غرب گشوده شود و بابی برای نگارش مقالاتی در این خصوص باز شود؛ برای کسانی که شاید آن‌ها را به عنوان مخاطب در نظر نگرفته‌ایم.

وی گفت:‌ هدف از نگارش کتاب «نامه‌ای برای درنگ» این بود که ابتدا پژوهشگران جوان مقالاتی در خصوص این نامه بنویسند و دوم اینکه به گونه‌ای نوشته شود که برای مخاطب خارج از کشور قابلیت ارائه داشته و فقط مصرف داخلی نداشته باشد.

نویسنده کتاب «نامه‌ای برای درنگ»،‌ عنوان کرد: تأکید ما بر این بود که مقالات کوتاه بوده و قلم روانی داشته باشد از این رو 9 مقاله برای پاسخ به سؤالات اساسی مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپایی نوشته شد.

وی ادامه داد:‌ تحلیل نامه رهبر انقلاب از منظر مفاهیم دانش روابط بین‌الملل توسط الهام رسولی ثانی‌آبادی، ریشه‌یابی گرایش به افراط در جوامع اروپایی توسط سیدمجید امامی، مروری بر کارنامه تمدنی غرب جدید و نسبت آن با دیگران توسط سیدحسین شهرستانی، گفتمان مسلط و چرایی دگرسازی از اسلام توسط هادی آجیلی، جایگاه دنیای اسلام در ساختار جدید قدرت جهانی توسط علی بغیری، نگاهی به بنیان‌های ارزشی تمدن اسلامی توسط حسین خسروی، رسانه‌ها ابزار بازنمایی واقعیات در عصر کنونی از جمله موضوعات مقالات در کتاب «نامه‌ای برای درنگ» است.

سعیدی ابراز داشت: این 9 یادداشت کوتاه با یک منظر دینی و جوانانه نوشته شد که ابتدا در داخل کشور و سپس در خارج کشور عرضه شود.

وی افزود: حقیقت این است که امروز ما در عصر به‌ هم ریختگی مرز میان واقعیت و مجاز زندگی می‌کنیم، امروز تشخیص اینکه امری واقعی است یا غیرواقعی برای ذهن انسان به سهولت میسر نیست.

نویسنده کتاب «نامه‌ای برای درنگ» اظهار داشت: در عصر کنونی مرز میان واقعیت و بازنمایی واقعیت برداشته شده است و جهان واقع، همان شبیه‌سازی‌ها و بازنمایی‌هاست. به عبارت دیگر جهان امروز را باید جهانی مافوق واقع دانست که در آن انسان‌ها نه با خود واقعیات که با تصاویر و تعابیر واقعیات سروکار دارند.

وی گفت: متأسفانه امروز کار به جایی رسیده است که واقعیاتی که در قالب فیلم و عکس و گزارش‌های خبری تولید شده‌اند، بسیار واقعی‌تر از امر واقع به نظر می‌آیند و مدل‌ها و شبیه‌سازی شده‌ها جایگزین واقعیت عینی می‌شوند.

سعیدی بیان داشت: بنده با دو موضوع رسانه‌ها، ابزار بازنمایی واقعیات در عصر کنونی، اسلام به مثابه یک دشمن ساختگی در کتاب «نامه‌ای برای درنگ» به ارائه مقاله پرداخته‌ام و گفتاری از آیت‌الله علی‌اکبر رشاد نیز در ابتدای آن آورده شده است.

به گزارش فارس، دومین نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی در هشتم آذرماه امسال و پس از حوادث تروریستی در پاریس منتشر شد. «نامه‌ای برای درنگ» مجموعه‌ای متشکل از 9 مقاله به قلم پژوهشگران جوان ایرانی است که به ‌کوشش «روح‌الامین سعیدی» و در تبیین محورهای اصلی این نامه رهبر معظم انقلاب تألیف شده است.

منبع: فارس