طبق اطلاع رسانی های قبل، در این بخش راهکارهایی را با توجه به تخصص و توانایی شما در اختیارتان قرار می دهیم:

گروه شماره 2

کسانی که به طراحی پوستر و گرافیک مسلط هستند ( کار با فتوشاپ، ایلاستریتور و...)

در مطلب قبل، درباره محتوای پوستر، توضیحات اجمالی داده شد؛

در این مطلب، توضیحات اولیه در مورد ویژگیهای فنی (تکنیک کار با نرم افزارها) برای شما قرار داده خواهد شد:


ابعاد استاندارد پیشنهادی

1- سایز پوسترهای خود را ترجیحاً در ابعاد 800*800 پیکسل با رزولوشن 100 تنظیم کنید.(با این کار، محتوای تولیدی شما، حجم زیادی نخواهد داشت و در نتیجه، برای مخاطبان و همچنین سایر انتشاردهندگان جنبش، به آسانی قابل دریافت و انتشار خواهد بود.)(حداکثر میزان حجم مناسب، کمتر از 500کیلوبایت است؛ حجم کمتر از 100 کیلو بایت نباید فاقد کیفیت حداقلی باشد! نه خیلی بی کیفیت، نه خیلی باکیفیت؛ حد متوسط، مناسب است!)


کنتراست، طراحی ساده، هدفمند و مؤثر

2- در طراحی ها، سعی کنید سلیقه ی جوانان اروپایی را در نظر بگیرید:

از مناسب ترین روشهای گرافیکی، استفاده از جملات بسیار کوتاه متن نامه، در پس زمینه ای (بکگراند) ساده و تک رنگ(اما خوش رنگ و جذاب) می باشد. به عبارت دیگر، پوستر، تنها شامل یک پس زمینه + یک جمله باشد. توجه داشته باشید که در طراحی شما، موضوع کنتراست رعایت شده باشد.(توضیح این مسئله در بندهای بعد هم ارائه شده است)


استفاده از تصویر رهبر معظم انقلاب

3- درمورد استفاده از تصویر رهبر انقلاب در پوستر هایی که به زبان غیرفارسی و عربی است، الزامی در کار نیست؛ توجه داشته باشید همانطور که در متن نامه ی معظم له مشهود است، حضرت آیت الله خامنه ای(مد ظله) در این پیام، تأکید دارند که اذهان را به سمت محتوای دین اسلام به شکل بی واسطه سوق دهند؛ لذا در حوزه ی نشر این نامه نیز لازم است این راهبرد (که مبتنی بر روانشناسی و جامعه شناسی دقیق مخاطبین نامه است) به کار گرفته شود.

*به یاد داشته باشید که استفاده از تصویر معظم له، مطابق با علاقه یک فرد علاقمند به شخصیت معظم له می باشد و عمده پیامی که با استفاده کردن از تصویر ایشان به مخاطب منتقل می شود، پیام شیعی بودن و یا ایرانی بود مسئله است که این موضوع در نامه رهبر معظم انقلاب، مورد نظر نیست؛ بلکه همان طور که بارها اشاره شده است، تأکید اصلی می بایست بر مواجه کردن مخاطبین اروپایی به شکل بی واسطه با محتوای قرآن و اسلام باشد.

**همچنین با توجه به نکته(*) قبل، در صورت استفاده از تصویر رهبر معظم انقلاب، بیش از آنکه محتوای سخن ایشان منتشر شود، ذهن مخاطب به سمت شخصیت ایشان و موضوعاتی که در این رابطه از رسانه های غربی منتشر شده است معطوف میشود؛ لذا طرح های ساده که تأکید طراح، بیشتر به انتقال متن نامه و به طور ویژه، سوالات مطرح شده در آن باشد، اولویت بالاتری دارند. در مراحل بعدی کار که محتوای ویژه نشر آیات قرآن در این پایگاه قرار میگیرد، این مورد(یعنی محتوای آیات منتخب قرآن) نیز اولویت بعد را دارا خواهد بود.

***اگر باز هم علاقه به استفاده از تصویر رهبر معظم انقلاب دارید، حتی الامکان از تصاویر مربوط به دیدارهای ایشان با "جوانان"، "دانشجویان"، "شعرا"، "هنرمندان"، "ورزشکاران" و همچنین کوهنوردی و درختکاری و فعالیت های مشابه استفاده کنید و در استفاده از تصویر چهره معظم له، با دقت بیشتری نسبت به حالات چهره، تصویر مناسب را انتخاب کنید(البته این در صورتی است که شما نسبت به پیشنهادهای قبل، بی توجه باشید که ان شاءالله چنین نخواهد بود)


محتوای خام باکیفیت استفاده کنید

4- در صورتی که در طرح شما، علاوه بر متن و بک گراند ساده، هر گونه عکس قرار دارد(اعم از تصویر جوانان، کادرهای جذاب و مطابق سلیقه اروپایی و امریکایی و هر گونه محتوای تصویری)، سعی کنید از تصاویر باکیفیت برای طراحی خود استفاده کنید.


هارمونی در کنار کنتراست

5- در طراحی پوستر، علاوه بر رعایت کنتراست ( تمایز رنگ نوشته با پس زمینه و سایر المانهای گرافیکی احتمالی)، توجه به هارمونی رنگ ها نیز می تواند گام مثبتی برای تأثیر هرچه بیشتر پیام شما باشد.(به خاطر محدودیت توضیحات در این بخش، عبارت "رنگ های مکمل" و "هارمونی رنگ ها" و "رنگ شناسی" را در وب جستجو کنید و در صورت امکان، در بخش نظرات همین مطلب برای استفاده دیگر دوستان قرار دهید)



کنتراست، کنتراست، و باز هم کنتراست

6- متن نوشته هایی که در طرح تان استفاده می کنید، باید دارای رنگ متمایز از رنگ زمینه باشد(دارای کنتراست باشد)؛ به نحوی که رنگ پس زمینه و نوشته، به راحتی توسط چشم قابل تفکیک باشد. برای مثال استفاده از متن با رنگ فیروزه ای باز در پس زمینه ی زرد رنگ، مناسب نیست؛ برای تشخیص راحت تر این مسئله و اطمینان بیشتر، می توانید قبل از نشر تصاویر، آن ها به اعضای خانواده و یا سایر افرادی که در دسترس تان هستند، نشان دهید و نظر آن ها را در مورد تمایز نوشته در طرح، بپرسید.


فونت مناسب، حد وسط

7- متن نوشته های شما می بایست با خطــ(فونت)ــی نوشته شده باشد که خوانایی لازم را دارا باشد؛ فونت های خیلی باریک و نازک و یا خیلی ضخیم و پهن، چندان مناسب نیستند؛ نوشته شما باید نه آنقدر نازک و ریز باشد که خوانده نشود و نه آنقدر درشت و ضخیم باشد که شخص را زده کند(حقنه کننده نباشد/گل درشت نباشد/آزار دهنده نباشد/ذهن را مغشوش نکند) بلکه هم از نظر اندازه و هم از نظر ضخامت حروف، در حدی متوسط قرار داشته باشد.

توجه داشته باشید که استفاده از فونت هایی که بیش از حد هنری هستند نیز ممکن است تأثیر منفی داشته باشد؛


راهبرد کلی طراحی

به هر حال راهبرد کلی در همه موارد(حتی برای ارسال کامنت ها در شبکه اجتماعی و...)، توجه به این نکته است که هیچ عاملی نباید حواس مخاطب را از محتوا و مفهوم نوشته ها منحرف کند!



*در صورتی که در مورد طراحی، علاوه بر موارد گفته شده، سوال جدیدی دارید، در بخش نظرات همین مطلب ارسال کنید تا با انتشار سوال و پاسخ مربوط به آن، دیگر همراهان گرافیست هم از این مسئله آگاه شوند. همچنین اگر راهکارهای دیگری را برای استفاده در این بخش مناسب می بینید و در موارد گفته شده به آن توجه نکرده ایم، در همین بخش قرار دهید. (پیام خصوصی نگذارید تا به راحتی در بخش نظرات قابل انتشار باشد و همه مطلع شوند.)