دومین ویدئو کنفرانس سایت جبهه جهانی مستضعفین، با حضور کارشناسان و فعالانی از کشورهای استرالیا، لبنان و ایرلند با موضوع نامه رهبری و محوریت "اسلام‌هراسی و تروریسم" برگزار شد.

دومین ویدئو کنفرانس بین‌المللی سایت جبهه جهانی مستضعفین با موضوع "اسلام‌هراسی و تروریسم" بامداد روز چهارشنبه به وقت تهران برگزار شد.
در این کنفرانس بخش‌های دیگری از نامه رهبری با تمرکز بر حمایت کشورهای غربی مدعی حقوق بشر از گروهک‌های تروریستی در کشورهای اسلامی از سوریه تا یمن و برخورد دوگانه آمریکا با تروریسم و تلاش رسانه‌های غربی برای گسترش اسلام‌هراسی مورد بررسی قرار گرفت.

بخش‌هایی از مباحث مطرح شده در این کنفرانس را در ادامه مشاهده می‌کنید:

mwfpress (فاطمه محمدی‌نژاد سردبیر انگلیسی سایت): حمایت از گروه‌های تروریستی طی سال‌های گذشته در سوریه و عین حال ادعای مقابله با داعش و تروریسم چگونه قابل جمع است؟

ابوعلی حسین دیرانی/استاد دانشگاه و فعال سیاسی لبنانی ساکن استرالیا
آمریکا هرگز علیه داعش اقدامی انجام نداده است، آنان ادعا می‌کنند علیه داعش در عراق ائتلاف تشکیل داده‌اند در حالی‌که تا کنون هیچ پیروزی علیه این تروریست‌ها نداشته‌اند؛ اما به محض صدور فتوا از سوی آیت‌الله سیستانی میلیون‌ها عراقی برای جنگ با تروریست‌ها به ارتش عراق پیوسته و توانستند بسیاری از مناطق اشغال شده را آزاد کنند.

ابوعلی حسین دیرانی

بسیج مردمی عراق روی کمک آمریکا هیچ حسابی باز نکردند، چرا که آمریکا نه تنها هرگز در مقابل داعش قرار نگرفته، بلکه به استقرار و قدرت آنان کمک نیز کرده است که این خود دلیل مهم قدرت گرفتن این گروهک تروریستی بود.

mwfpress: این روزها شاهد حمایت‌های هوایی و مستشاری آمریکا و اسرائیل از گروهک داعش در عراق و سوریه و از طرفی حملات هوایی ائتلاف به اصطلاح ضد داعش هستیم؛ چرا در زمانی که ارتش سوریه و عراق در حال پیشروی و پیروزی هستند، آمریکا به حمایت از داعش روی آورده است؟


تیم اندرسون (Tim Anderson) / فعال استرالیایی، استاد دانشگاه، عضو گروه Hands off Syria
در اصل این آمریکایی‌ها بودند که این گروه را ایجاد کردند و هنوز هم از آن حمایت می‌کنند. از طرفی عراقی‌ها به تنهایی توانستند تکریت را باز پس گیرند و بر طبق گفته بسیاری از مقامات رسمی عراقی، آمریکا با ارسال تجهیزات نظامی مستقیما از داعش حمایت می‌کند. بنابر‌این عراقی‌ها هم مانند سوری‌ها هیچ اعتمادی به آمریکا ندارند.

تیم اندرسون


به نظر من روابط خوب کشورهای همسایه یعنی ایران، عراق و سوریه در کنار مقاومت لبنان که نیروهای آن همکاری خوبی با هم دارند می‌تواند در مقابل این ائتلاف غربی به خوبی ایستادگی کند.

ابوعلی حسین دیرانی:
بله درست در زمانی‌که ارتش سوریه و عراق در حال پیشرفت‌‌های خوبی هستند ما شاهد مداخله آمریکا در تجهیز داعش هستیم. به این دلیل که از بین رفتن داعش به نفع اسرائیل نیست؛ چون اسرائیل با این گروه تروریستی دشمنان مشترکی دارند.

ما هرگز شاهد نبوده‌ایم که نیروهای داعش کوچک‌ترین حمله‌ای به مواضع اسرائیل انجام داده باشد و دلیل آن این است که آنان هدف مشترکی با اسرائیل دارند و رژیم صهیونیستی به جبهه النصره در سوریه همواره کمک کرده و حتی مصدومان این گروهک را نیز مداوا می‌کند.


mwfpress: علت رفتار دوگانه امریکا در قبال مبارزه با تروریسم چیست؟ در حادثه شارلی ابدو با موج محکومیت از سمت مقامات و رسانه‌های امریکایی مواجه بودیم ولی در حادثه چپل هیل شاهد سکوت آنان بودیم.


میشل مک گریانا (Mícheál MacGrianna) / فعال ایرلندی، دانشجو و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و بین‌المللی
مسئله شارلی ابدو دقیقاً در راستای اسلام‌‌هراسی بود و در مخالفت با مسیحیان و یهودیان قرار گرفت؛ اما از سوی دیگر مسئله چپل هیل توسط یک فرد بی‌دین انجام شد.

میشل مک گریانا


علت این‌که مسئله قتل در چپل هیل مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفت این بود که مقتولان آن مسلمان بودند در حالی‌ که رسانه‌های صهیونیستی به طور وسیعی قتل در شارلی ابدو را مورد پوشش خبری قرار دادند.


mwfpress: ناامنی و درگیری در کشورهای اسلامی و خاورمیانه چه نفعی برای آمریکا و اسرائیل می‌تواند داشته باشد؟

ابوعلی:
بحران در کشورهای اسلامی دقیقا به نفع اسرائیل است، زیرا اولاً قدرت مسلمانان و کشورهای اسلامی را کم می‌کند. ثانیاً، امنیت دولت غیرقانونی اسرائیل را تضمین می کند. ثالثاً ، اسرائیلی‌ها در این جنگ‌ها چیزی را از دست نمی‌دهند و در مقابل همواره کاری می‌کنند که مسلمانان و اعراب باید از خود دفاع کنند؛ بنابراین آنان همواره از ایجاد تنش در کشورهای مسلمان و عرب سود می‌برند.

تیم اندرسون (Tim Anderson) / استرالیا
با گفته ابوعلی موافقم؛ تفرقه انداختن در گروه دشمن مهم‌ترین استراتژی اسرائیل بوده است، به عنوان مثال اسرائیل همواره بین اخوان‌المسلمین و هم‌چنین بین گروه‌های فلسطینی تفرقه‌افکنی کرده است.

به همین دلیل اسرائیل همواره از گروه‌های جدایی‌طلب حمایت کرده تا بتوانند از تنش‌ها و درگیری‌های ایجاد شده به نفع خود استفاده کند.


mwfpress: چرا داعش کاری به اسرائیل ندارد و مسلمانان شیعه و سنی را هدف قرار داده است؟

فاطمه محمدی‌نژاد


میشل مک گریانا:
می‌دانیم که داعش یک گروه تروریستی است و یکی از اهداف آن تغییر نظام در کشورهای خاورمیانه بوده است؛ آنان بازوی کمک‌کننده سرویس اطلاعات امنیت اسرائیل یعنی موساد هستند. پس باید به صاحب خود وفادار باشند، به نظر من به این دلیل هرگز به اسرائیل حمله نمی‌کند.

تیم اندرسون (Tim Anderson) / استرالیا:
به نظر من دلیل اصلی آن همانطور که ابوعلی گفت حمایت اسرائیل از این گروه‌های جدایی‌طلب مانند جبهه النصره و گروه‌های آزادی‌بخش فلسطینی در یرموک است.

ابوعلی:
به نظر من دلیل این‌که داعش به اسرائیل حمله نمی‌کند این است که آنان هر دو بر پایه تروریسم بنا شده‌اند و این در مورد عربستان سعودی هم صدق می‌کند.

همانطور که می‌دانیم خاستگاه اصلی داعش عربستان سعودی است، که اکنون با ائتلاف کشورهای عربی علیه مردم مسلمان در یمن حمله می‌کند؛ در حالی‌که هرگز کوچک‌ترین اقدامی علیه اسرائیل انجام نداده است.

عربستان نه تنها علیه اسرائیل شکایتی مطرح نکرده است بلکه گاهی از اسرائیل برای جنگ با مقاومت لبنان و غزه حمایت تسلیحاتی نیز کرده است.

بنابراین به نظر من خاستگاه مشترک آنان یعنی تروریسم علت اصلی این مسئله است و داعش توسط آمریکا و کشورهای خلیج تشکیل شده است.

حملات تروریستی عربستان به یمن به این دلیل است که آنان در واقع کنترل منطقه را از دست داده‌اند از این رو شبانه روز به زنان، کودکان و مردم یمن حمله می‌کنند.

ما باید به هر طریق این حملات را محکوم کنیم، این حملات باید هر چه زودتر خاتمه یابد وگرنه کل منطقه به زودی دچار بحران خواهد شد.

mwfpress: رهبر ایران بعد از حادثه شارلی ابدو، جهانیان را به تفکر و تعمق درباره اسلام ناب دعوت می‌کند؛ درحالی‌که رهبران و رسانه‌های غربی از این حادثه برای گسترش اسلام‌هراسی و توهین به مقدسات اسلامی بهره می‌برند؛ علت این تفاوت واکنش‌ها نسبت به یک حادثه را چه می‌دانید؟

تیم اندرسون:
اسلام‌هراسی برای ایران مسئله مهم و حساسی است در حالی‌که میلیون‌ها نفر در غرب چنین حساسیتی به آن ندارند، به همین دلیل امام جوانان را به درک عمیق از اسلام فراخوانده است.

ابوعلی:
رسانه‌های غربی برای پرورش اسلام‌هراسی اقدامات زیادی انجام می‌دهند؛ نامه رهبر عالیقدر ایران آیت‌لله خامنه‌ای پیام بزرگی برای جوانان اروپا و آمریکا است تا اسلام را از طریق منابع آن و نه از طریق رسانه‌ها بشناسند.

من همواره برگ‌هایی از این نامه را همراه خود دارم و آن را در دانشگاه‌های مختلف در سیدنی به جوانان می‌دهم و امیدوارم جوانان و نوجوانان نیز در دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها آن رابین دوستان خود منتشر کنند.

اسلام باید از طریق منابع اصیل شناخته شود چرا که رسانه‌ها برای مبارزه با اسلام واقعی توسط قدرت‌های بزرگ کنترل می‌شوند.

همانطور که رهبر ایران در این نامه متذکر شده‌اند بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اسلام از سوی رهبران غربی به عنوان دشمن به مردم معرفی شد تا از آن بگریزند.

محمد نصرتی / مدیر سایت جبهه جهانی مستضعفین
رهبر ایران در این نامه به جوانان تذکر می‌دهد که چرا غرب بعد از صدها سال استعمارگری در کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای جنوبی، الان از این همه جنایت اظهار پشیمانی می‌کند؟ یا از کشتار بومیان امریکا و استرالیا الان اظهار ندامت می‌کند؟ جوانان غربی مراقب باشند که همین مسئله دوباره درباره اسلام و مسلمانان تکرار نشوند و دوباره در سال‌های آینده شاهد عذرخواهی غربی‌ها درباره رفتار با اسلام و مسلمانان نباشیم.

محمد نصرتی


ما امیدواریم از طریق این کنفرانس‌ها و گفتگو با صاحبان فکر و اندیشه و فعالان غربی این پیام رهبری را درباره اسلام‌هراسی و دلایل حمایت غربی‌ها از گروهک‌های تروریستی تکفیری در منطقه به گوش جوانان غربی برسانیم.

ما در گفتگو چهره به چهره با جوانان غربی و بحث در فضای مجازی متوجه شده‌ایم که بسیاری از جوانان غربی از این نامه مطلع نیستند و امیدواریم با کمک شما بتوانیم این پیام مهم را به مخاطبان اصلی آن برسانیم و تأثیرگذار باشیم. از همه دوستان و میهمانان عزیز ممنونم.

پ.ن: برای مشاهده ی فیلم اولین ویدئوکنفرانس بین المللی با موضوع نامه امام خامنه ای روی این متن کلیک کنید.