یکی از سوالاتی که تا به حال چندین بار در ایمیل ها و نظرات ارسال شده برای بلاگ پرسیده میشود این است که:

"من ساکن یک کشور اروپایی (و یا امریکایی) هستم؛ چه کاری میتوانم انجام دهم؟"

letter4u-internationals

در پاسخ به این سوال، لازم است قبل از هرچیز شرایط و مقررات کشور محل سکونت را در نظر داشته باشید؛ در هر کشور، برای تبلیغ یک عقیده و نظر، قواعد و قوانین خاصی ممکن است اعمال شود؛ به هر ترتیب، پیشنهاداتی که مطرح میکنم به طور کلی خواهد بود و در نتیجه هر یک از دوستان لازم است محدودیتهای قانونی را هم خود، در نظر داشته باشد.

راهکارهای تبلیغاتی شامل چندین مرحله خواهد بود:

1- قبل از هرچیز، مسلمانانی که با شما مرتبط هستند را نسبت به همکاری کردن با شما در اجرای نشر نامه رهبر انقلاب همراه کنید و یک تیم تشکیل دهید. ممکن است در بین دوستان و اطرافیان شما، هنرمندانی هم حضور داشته باشند که به قوت این تیم، کمک زیادی خواهند کرد.

2- در هر شهر، اماکنی برای تبلیغات شهری وجود دارد و ظرفیت هایی در اختیار افراد قرار داده می شود؛ در صورتی که از نظر مالی، برای شما ممکن است، از این ظرفیت ها استفاده کنید: برای مثال، بیلبورهای شهری، اتوبوس های سرویس حمل و نقل عمومی و... محل هایی هستند که هر کس می تواند آنها را اجاره کند؛ با استفاده از این ظرفیت ها، مثلاً یکی از سوالات مبنایی که در نامه رهبرانقلاب مطرح شده را به شکل عمومی در دید مردم قرار دهید و در نهایت، لینک مراجعه آنها به متن کامل نامه را در تبلیغات تان درج کنید.

3- در برخی شهرها معمولاً مراکز اسلامی وجود دارد؛ می توانید از ظرفیت های این مراکز هم کمک بگیرید. احتمالاً این مراکز بروشورهای آماده ای در مورد آیات قرآن دارند.

4- مدارس، دانشگاه ها، مراکز آموزشی، باشگاه های ورزشی و سایر تجمعات جوانان، بهترین جاها برای حضور شما و پخش بروشورهای تبلیغاتی تان است؛ البته باید توجه داشته باشید که در طراحی محتوای تبلیغی خود، نکات بومی منطقه را در نظر بگیرید تا تبلیغات تان به شکل موثری اجرا شود؛ به هر ترتیب، به نظر می رسد یکی از روش های اصلی شما، ایجاد سوال اولیه خواهد بود:

اگر امکان ارائه کنفرانس در دانشگاهی را دارید(چه این که این امکان از قبل برای شما فراهم باشد، چه این که با هماهنگی هایی این امکان را فراهم کنید)، خیلی کوتاه و مختصر، سوالات مطرح شده در نامه ی رهبر انقلاب را مطرح کنید و ذهن مخاطبان را نسبت به این مسائل حساس کنید؛ بروشورهای شما، برای کسانی خواهد بود که پس از ارسال پالس اولیه از طرف شما، عکس العملی نشان دهند و خواستار اطلاعات بعدی تان باشند..

این مهم است که تهیه بروشور بر اساس روش کلی موجود در نامه باشد؛ یعنی ایجاد سوال، رهنمون کردن به منابع دست اول و این که شما به دنبال قرائت خاصی از اسلام نباشید و نه شیعه و نه سایر فرقه ها را به شکل رسمی تبلیغ نکنید؛ در مراحل بعد، چنانچه لازم شد، این نوع اطلاعات را خود مخاطب از شما تقاضا خواهد کرد؛ پس بهتر است تا زمانی که تقاضایی صورت نپذیرفته است، به ایجاد سوال و هدایت به منابع دست اول اهتمام کنید.

5- شما میتوانید یک مهمانی با این هدف برای همسایه های تان ترتیب دهید؛ در یک جمع که همسایه های شما و یا همکاران، هم دانشگاهی ها و... حضور دارند، فضای صمیمانه ی مناسبی برای مطرح کردن این مسائل، بدون حب و بغض وجود دارد؛ البته این مسئله مهم است که مخاطب شما حس نکند که شما از او میخواهید مسلمان شود؛ طرح سوال و ارجاع به منابع دست اول، باز هم اصلی ترین راهبرد ما خواهد بود و نشر اسلام، مراحل بعد.

6- همه ی راهکارهای فوق، بدون درنظر گرفتن امکانات وسیع شبکه های اجتماعی بوده و صرفاً به فضای فیزیکی تمرکز داشت؛ لذا توجه به ظرفیت های فضای اجتماعی همانطور که در سایر مطالب این بلاگ به آن اشاره شده است، باب گسترده و مجزایی را باز خواهد کرد.

7- در تبلیغات تان توجه داشته باشید که درست است که متن نامه رهبر انقلاب به زبان های مختلف ترجمه شده است، اما زبان معیار هر کشور ممکن است در بعضی مفاهیم و اصطلاحات، معیارهای متفاوتی داشته باشد و امثال و جملات خاصی مطرح شود؛ پس با توجه به شناختی که از کشور میزبان دارید، متون تبلیغی خود را نیز بر همین اساس تنظیم کنید.

*این ها راهکارهای کلی بود که به نظر نگارنده رسید؛ شکی نیست که ممکن است برخی از این راهکارها، مشکلات فراوانی در خود داشته باشد که ذهن نگارنده، آن ها را متوجه نیست؛ پس صادقانه و صمیمانه از همه کسانی که نظر سازنده ای در این موارد دارند، درخواست میکنم راهکارهای خود را با سایر مخاطبین این بلاگ در میان بگذارند.

letter4u-countries3

letter4u-countries2

*پخش نامه رهبر انقلاب توسط جمعی از طلّاب و دانشجویان مقیم هامبورگ
دانشگاه هامبورگ، 29.01.2015(درج شده در صفحه گوگل پلاس مرتضی طهماسبی)