خبرگزاری فرانسه نیز به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین سازمان‌های خبری جهان محسوب می‌شود به مانند سایر رسانه‌های مطرح غربی به نامه حضرت امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، به جوانان غربی پرداخت. در گزارش حاضر نگاهی داریم به نظرات برخی خوانندگان خبرگزاری فرانسه درباره نامه‌ا رهبر معظم انقلاب به جوانان آمریکا و اروپای غربی.

این خبرگزاری نوشت: "آیت‌الله علی خامنه‌ای، در نامه‌ای به جوانان آمریکا و اروپا پس از حملات پاریس که منجر به مرگ 130 نفر شد، "استانداردهای دوگانه" غرب را محکوم کرد."

"رهبر ایران در این نامه که به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی منتشر شده است گفت: هرکس که از محبّت و انسانیّت بهره‌ای برده باشد، از دیدن این صحنه‌ها متأثّر و متألّم میشود؛ چه در فرانسه رخ دهد، چه در فلسطین و عراق و لبنان و سوریه."

براساس این گزارش، رهبر ایران با محکوم کردن سیاستهای متضاد آمریکا در ایجاد، تأمین و مسلح کردن گروه‌هایی مثل القاعده و طالبان و دیگر گروههای تروریستی تاکید کرد که امروز تروریسم درد مشترک ماست.

رهبر ایران در ادامه نامه خود به جوانان غربی گفت: "حمله نظامی به جهان اسلام در سالهای اخیر که قربانیان بیشماری داشته است نمونه دیگری از سیاستهای متناقض غرب است."

بسیاری از خوانندگان غربی و انگلیسی‌زبان نیز در بخش نظرات این خبر دیدگاه‌های خود را درباره نامه معظم‌له به جوانان غربی نوشتند. یکی از این کاربران می‌گوید:

اوباما استاندارد دوگانه ندارد. وی تنها یک استاندارد دارد - مرگ بر مسلمانان و مسیحی‌ها و تمام آنهایی که تسلیم روش زندگی وی نمی‌شوند. وی مستبدی است که از طریق رسانه‌ها و کنترل اذهان بزرگترین تروریست در جهان است. اگر او کنار برود جهان تبدیل به بهشت می‌شود.

کاربر دیگری در کامنتی که یکی از محبوب‌ترین کامنت‌های این خبر است، می‌گوید:

ایشان سعی دارد بگوید آمریکا بزرگترین شیطان است. سیاست خارجی آمریکا استاندارد دوگانه مطلق است. برای مثال، آمریکا با عربستان سعوی بسیار دوستانه برخورد می‌کند در حالیکه عربستان سعودی هیچ حقی برای زنان و یا دیگر اقلیت‌ها قائل نیست، اما آمریکا در عین حال به ایران می‌گوید که نیاز به دموکراسی دارید. آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند که عرب‌ها را به عنوان شهروندان درجه سه در نظر می‌گیرد (یهودیان سیاهپوست شهروندان درجه دوم هستند) و آمریکا در همین حین خواهان دموکراسی در سوریه و برای اسدی است که به شهروندانش آزادی نمی‌دهد. به نظر من منظور ایشان از استاندارد دوگانه همین است.

کاربر دیگری می‌گوید: "متأسفانه با بخش زیادی از آنچه [آیت‌الله] خامنه‌ای می‌گوید موافق هستم."

در دهه 1950،‌ آمریکا شاه را در ایران نصب کرد که وی نیز یک حکومت سکولار برقرار کرد. در دهه 1980 و 1990 و در جنگ ایران و عراق به عراق تسلیحات داد. آمریکا طالبان را مسلح کرد تا روسیه را از افغانستان بیرون اندازد. آمریکا به عراق حمله کرد تا سلاح‌های کشتار جمعی را ضبط کند اما آنها را قرنطینه کرده و از عراق خارج نکرد.

یکی دیگر از خوانندگان می‌نویسد:

"آنها به نکته ارزشمندی اشاره کرده‌اند. چند سال پیش نئومحافظه‌کارها توانستند گروه مجاهدین خلق را از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا خارج کنند. مجاهدین خلق یک گروه تروریستی مارکسیستی/کمونیستی است که شهروندان و نظامیان آمریکایی را کشته‌اند و برای صدام حسین کار کرده‌اند اما از آنجایی که به اکنون به عنوان نیروهای نیابتی اسرائیل فعالیت می‌کنند دیگر تروریست محسوب نمی‌شوند.

کاربر دیگری می‌گوید غرب به بهانه 11 سپتامبر نیویورک فاجعه‌ای صدها برابر بدتر از آن را در خاورمیانه رقم زده است:

من همیشه گفته‌ام هر چقدر هم حادثه 11 سپتامبر برای تمام ما در آمریکا دردناک بود، کشورهایی در خاورمیانه وجود دارند که به دلیل بمباران‌های ما هر سال صدها برابر حادثه 11 سپتامبر را تجربه می‌کنند. زنان، مردان و کودکان بی‌شماری قربانی شدند تا چند نفر دیوانه کشته شوند. زمانی که رویدادهایی به مانند پاریس را محکوم می‌کنیم و در عین حال از حملات سریع و کوبنده حمایت می‌کنیم، منظورمان چیست؟ آیا زندگی بی‌گناهان ما ارزش بیشتری از بی‌گناهان آنها دارد؟ اینکه همه انسان‌ها برابر آفریده نشده‌اند.

منبع: افکار نیوز