نویسنده و محقق آمریکایی معتقد است که نامه دوم مقام معظم رهبری به جوانان غربی درک متقابلی را بین اسلام و غرب ایجاد خواهد کرد. او می‌گوید: جوانان شرایط کنونی را تغییر داده و جهان بهتری را خلق می‌کنند. انتخاب آنان به عنوان مخاطب این نامه هوشمندانه است.

در ادامه گفت‌و‌گوی تسنیم با والت پِرِتو (Walt Peretto) نویسنده، روزنامه‌نگار، محقق، تحلیل‌گر و روان‌شناس سیاسی-اجتماعی آمریکایی را می‌خوانید. پِرِتو بارها به عنوان مهمان در شبکه‌های تلویزیونی حضور پیدا کرده و همچنین به عنوان نویسنده برای چندین مجله اینترنتی فعالیت می‌کند. 

تسنیم: رهبر جمهوری اسلامی ایران نامه‌ای جدید را به جوانان غربی نوشته‌اند. نظر شما در مورد این نامه چیست؟

والت پِرِتو: واقعیت آن است که آیت‌الله خامنه‌ای این نامه را خطاب به کسانی در غرب نوشته است که در آینده در غرب بزرگ و پیر خواهند شد و برخی از آنها روزی جایگاه، نفوذ و قدرت پیدا خواهند کرد.

اما من فکر می‌کنم که این نامه به سادگی می‌تواند به تمام غربی‌ها در تمام سنین و حتی همه مردم جهان برسد و مرتبط باشد. پذیرش حقیقت برای تمام انسان‌های اخلاق‌مدار اهمیت دارد.

رهبر ایران همه آنهایی که در غرب عشق و همدلی دارند را خطاب قرار داده است

در واکنش به وقایع اخیر در پاریس و دیگر اخباری که به تروریسم مربوط می‌شود، رهبر ایران می‌گوید که: هرکس که از محبّت و انسانیّت بهره‌ای برده باشد، از دیدن این صحنه‌ها متأثّر و متألّم می‌شود.

این جملات مشخصا به من می‌گوید که ایشان همه آن کسانی که در غرب احساس عشق و یکدلی دارند را خطاب قرار داده است. واقعیت آن است که برخی از مردم حس همدلی، گناه، پشیمانی یا گسترش‌اخلاق را ندارند.

آیت‌الله خامنه‌ای تلاش برای گفت‌و‌گو با بیماران روانی محصول سیاست خارجی غرب را بیهوده می‌داند

اینگونه انسان‌ها به عنوان بیمار روانی شناخته می‌شوند. حوزه فعالیت من هم روانشناسی سیاسی‌اجتماعی است. ما در روان‌شناسی اینگونه انسان‌ها را دارای مشکل اختلال روانی اولیه می‌دانیم که باعث می‌شود اینگونه به سمت اقدامات تروریستی و تجاوز سازمان یافته، هدایت شوند.

من باور دارم که آیت‌الله خامنه‌ای تلاش برای گفت‌وگوی مستدل با بیماران روانی که محصول سیاست خارجی غرب هستند، را بیهوده می‌داند و به جای آن ترجیح می‌دهد که با توده‌های مردم که قوه تعقل و احساس بکر و ناب‌تری مانند انسان‌های سالم در عرصه عاطفی و معنوی، دارند، سخن بگوید.

تسنیم: رهبر ایران نامه اول خودشان به جوانان غربی را بعد از حملات چند تروریست به مجله فرانسوی تندرو شارلی ابدو ارسال کردند. ایشان همچنین دومین نامه خودشان را بعد از حملات تروریستی پاریس ارسال کرده‌اند. به نظر شما چرا رهبر ایران صحبت مستقیم با جوانان غربی را بار دیگر و بعد از یک اتفاق دیگر در فرانسه و اروپا انتخاب کرده‌اند؟

والت پِرِتو: آیت‌الله خامنه‌ای نامه‌ای مشابه همان نامه‌ که پیش از این و بعد از حمله به شارلی ابدو نوشته بودند را دوباره خطاب به جوانان غربی نوشته‌اند. ایشان از مردم این درخواست را داشته‌اند که راه‌حل‌ها و گفت‌و‌گو دوجانبه‌ای بین اسلام و غرب پیدا کنند. هر دو این مسائل شریف بوده و دست‌یابی به آنها نیز سختی خود را دارد.

پس از اینکه آن اخبار پرشور در امواج رادیو و تلویزیون پخش شد، بسیاری از مردم که به نوع خبررسانی رسانه‌ها در غرب عادت کرده‌اند بر این مسئله تاکید داشتند که یک نگاه جهانی درباره چگونگی سازماندهی این بیماری روانی‌ -حملات تروریستی- وجود دارد و عده‌ای می‌خواهند که همه به این شکل به ماجرا فکر کنند و این واقعه را از این زاویه بشناسند و تحلیل کنند. وقتی که این داستان‌ سازی‌های رسانه‌ای شکسته‌ شود، بسیاری از مردم خشمگین شده و آنهایی که این خشونت‌ها علیه بی‌گناهان را به کار می‌گیرند را سرزنش می‌کنند.

تعداد بسیار زیادی از این مردم اطلاعات بسیار کمی از اینکه که جهان واقعا و چگونه مدیریت می‌شود را دارند اما آنها باید توانایی ایجاد یک همدلی برای مخالفت با افراد پرنفوذ در غرب که به نوعی مسبب این اتفاقات هستند را داشته باشند.

آیت‌الله خامنه‌ای بدنبال ایجاد گفتمان مشترک و درک متقابل میان اسلام و غرب است

آیت‌الله خامنه‌ای تلاش کرده است با کسانی ارتباط برقرار کند که می‌توانند حس همدلی ایجاد کنند بجای آنکه وقت را برای آنهایی که نمی‌توانند این حس را داشته باشند تلف کند.

باور من آن است که آیت‌الله خامنه‌ای این نامه را که پس از حوادث پاریس نوشته شده برای آن نوشته است که گفتمان مشترکی بین اسلام و غرب در مقابل دستکاری ذهن‌ها توسط رسانه‌های غربی ایجاد کند.

داعش مخلوق غرب است پس منطقا همان غرب مسئول حملات پاریس است/به جای اسد، یک عروسک خیمه شب‌بازی می‌خواهند

تسنیم: در این نامه، رهبر ایران علت اصلی و پشت سر حملات پاریس را «تروریسم کور» می‌داند و بر مشترک بودن این درد میان مردم ایران و قربانیان این حوادث اشاره دارند. نظر شما در این باره چیست؟

والت پِرِتو: داعش خود را مسئول حوادث پاریس معرفی کرده است. داعش مخلوق غرب و سیاست خارجی او است. پس به شکل منطقی غرب مسئول حملات پاریس است.

علت وجود داعش ترور مردم در سوریه و عراق است. هدف غرب در عراق خرابه‌ماندن سرزمین و روابط ملت آن در جریان این شورش‌ها است تا آنکه غرب بتواند منابع آنها را بدزد. غرب می‌خواهد آنها را به گونه‌ای نشان دهد که حکومت آنها نمی‌تواند بدون حضور غرب خود را مدیریت کند. هدف غرب در سوریه نیز تغییر حکومت از بشار اسد به یک عروسک‌ خیمه‌شب‌بازی غربی است تا اینکه ایران یکی از متحدان خود را از دست بدهد.

غرب توسط کسانی مدیریت می‌شود که دلار نفتی را چاپ می‌کنند. ایران تا حد زیادی از این مسئله مستقل است و غرب می‌خواهد که روزی درآمد ایران و منابع آن را کنترل کند اما اکنون بازی را بر سر نابودی سوریه آغاز کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای مخاطبان خود یعنی جوانان غربی را بدرستی انتخاب کرده‌ است

این اتفاقات در پاریس به رفتارهای ضد اسلامی و تکنیک‌های تسخیر ملت‌ها و سرزمین‌های اسلامی کمک می‌کند. انگار قرار است پایان این ماجرا حکومت غربی‌ای باشد که یک واحد پولی مشترک دارد. یک حکومت جهانی و یک دین جهانی که توسط گروه کوچکی از بیماران روانی هدایت می‌شود که هیچ عشق و یکدلی‌ای ندارند.

اینهایی که من می‌گویم را پیش از این بسیاری از متفکرین این گروه‌ها در سخنان و مطالب‌شان گفته‌اند. اینها این چنین دنیایی را برای ما متصور شده‌اند.

این شرایط نشان می‌دهد که آیت‌الله خامنه‌ای مخاطبان خودشان را به درستی انتخاب کرده‌اند؛ «جوانان»، کسانی هستند که با عشق و همدلی می‌توانند شرایط کنونی را تغییر داده و جهان بهتری را که توسط انسان‌های اخلاق‌مدار به جای بیماران روانی هدایت می‌شود را بوجود آورند.

منبع: تسنیم